Sukses

Mahathir Mohamad Resmi Dilantik Jadi PM Malaysia

Mahathir Mohamad dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia yang baru, setelah mengalahkan Perdana Menteri Najib Razak dalam Pemilu Malaysia.

Fokus, Jakarta - Mahathir Mohamad resmi dilantik sebagai Perdana Menteri ke-7 Malaysia pada Kamis malam 10 Mei 2018, menyusul kemenangannya atas Perdana Menteri Najib Razak dalam pemilu yang digelar pada Rabu lalu, ia mengucapkan sumpah jabatan di hadapan yang dipertuan Agung Sultan Muhammad ke-5 dari Kelantan.

Seperti ditayangkan Fokus Indosiar, Jumat (11/5/2018), upacara pelantikannya disambut warga Malaysia yang menyaksikan melalui siaran langsung televisi nasional.

Sementara, pada tahun 2003, Mahathir meletakkan jabatan sebagai Perdana Menteri setelah berkuasa selama 22 tahun sejak tahun 1981.

Selain itu, Mahathir kembali ke panggung politik pada usia 92 tahun di tengah sorotan tajam skandal korupsi Perdana Menteri Najib Razak. Kemenangan Mahathir atas petahana Najib Razak dalam pemilu, sekaligus menjadi kekalahan perdana barisan nasional semenjak Malaysia merdeka 60 tahun silam.