Sukses

Ketika Ribuan Jemaah Berebut Makamkan Ustaz Arifin Ilham

Liputan6.com, Bogor - Setelah disalatkan di Masjid Az-Zikra Sentul, dan Ponpes Az-Zikra Gunung Sindur, Ustaz Arifin Ilham akhirnya dimakamkan pada Kamis (23/5/2019) malam. Jenazah sang dai dikebumikan di area Pesantren Az-Zikra Gunung Sindur.

Pemakaman Ustaz Arifin Ilham dimulai sekitar pukul 20.30 WIB selepas waktu Isya. Selain keluarga, prosesi pemakaman ini dihadiri oleh ribuan jemaah.

Anak Ustaz Arifin Ilham, Ameer Az-Zikra, turun langsung memasukkan jasad ayahnya ke liang lahad. Sejumlah jemaah pun sempat berebut untuk menggotong keranda sang ulama ke dalam kubur.

Selama prosesi pemakaman berlangsung, ribuan jemaah tak henti melantunkan zikir tasbih, tahmid, tahlil dan takbir, yang sering dilantunkan oleh almarhum semasa hidupnya.

Lebih lanjut, setidaknya ada 400 personel keamanan yang diturunkan dalam upacara pemakaman Ustaz Arifin Ilham ini.

2 dari 2 halaman

Kanker Kelenjar Getah Bening

Ustaz Arifin Ilham meninggal dunia pada Rabu (23/5/2019) malam setelah dua kali mengalami masa kritis di Penang, Malaysia. Ia tutup usia setelah berjuang melawan kanker kelenjar getah bening.

Ustaz Arifin Ilham mengembuskan napas terakhir di usia 49 tahun. Ia meninggalkan tiga orang istri serta delapan orang anak.

Loading
Artikel Selanjutnya
Ustaz Arifin Ilham Telah Tiada, Siapa Penerus Az Zikra?
Artikel Selanjutnya
6 Manfaat Rebusan Daun Sirsak, Salah Satunya Mengobati Kanker Kelenjar Getah Bening