Sukses

Siti Nurhaliza Umumkan Nama Anak Kedua, Memiliki Arti Keampunan dan Pembawa Kemaafan

Siti Nurhaliza melahirkan bayi laki-laki pada 19 April 2021. Bayi tersebut merupakan anak keduanya bersama Dato' Sri Khalid Mohamad Jiwa.

Liputan6.com, Jakarta - Sejak melahirkan pada 19 April 2021, Siti Nurhaliza belum juga mempublikasikan nama anak keduanya itu. Bayi berjenis kelamin laki-laki yang dilahirkan Siti Nurhaliza di sebuah rumah sakit yang terletak di Selangor, Malaysia, belum diberi nama usai dilahirkan ke dunia.

Mengikuti anjuran sunnah dalam agama Islam, Siti Nurhaliza bersama dengan sang suami Dato' Sri Khalid Mohamad Jiwa, memutuskan untuk memberi nama anak keduanya tepat di hari ketujuh setelah persalinan. 

Nama anak kedua Siti Nurhaliza akhirnya diumumkan. Pelantun lagu "Cindai" membagikan informasi mengenai nama anak keduanya melalui akun Instagram terverifikasinya pada 26 April 2021. Tepat di tanggal itu, bayi laki-laki Siti Nurhaliza menginjak usia tujuh hari.

 

 

 

 

 

* Follow Official WhatsApp Channel Liputan6.com untuk mendapatkan berita-berita terkini dengan mengklik tautan ini.

2 dari 5 halaman

Umumkan Nama Anak

"Bismillahirrahmanirrahim. Hari ini, 26 April 2021, bersamaan dengan 14 Ramadan 1442H, anakanda saya genap berusia 7 hari. Sunat menamakan anak yang baharu lahir dengan nama yang elok dan membawa makna baik kerana nama itu yang akan dipanggil di hari akhirat kelak," tulis Siti Nurhaliza membuka informasi pemberian nama anak keduanya di Instagram.

3 dari 5 halaman

Muhammad Afwa

Siti Nurhaliza dan suaminya sepakat memberi nama anak keduanya Muhammad Afwa. "Alhamdulillah, hari ini, suami dan saya ingin berkongsi wajah dan nama anakanda kedua kami," tulis dia.

"Kami menamakan anakanda kami dengan nama Muhammad Afwa yang membawa makna keampunan atau kemaafan," sambung Siti Nurhaliza lagi.

4 dari 5 halaman

Arti Nama Anak

Dalam kesempatan itu, Siti Nurhaliza juga memberi arti terhadap nama Muhammad Afwa. Nama tersebut diambil dari momen kelahiran sang putra di bulan Ramadhan.

"Muhammad Afwa lahir pada bulan Ramadan, bulan keampunan dan di dalam doa malam Lailatul Qadar juga ada menyebut afwa. Afwa melengkapkan afiyah dan terdapat di dalam doa yang saya dan suami pilih iaitu doa lengkap afiyah," Siti Nurhaliza menerangkan.

5 dari 5 halaman

Harapan Siti Nurhaliza

Siti Nurhaliza berharap anak keduanya senantiasa mendapat lindungan dari Tuhan, sesuai dengan makna pemberian namanya.

"Semoga anakanda Muhammad Afwa sentiasa di dalam keampunan dan kemaafan Allah s.w.t. dan kita semua juga di dalam lindunganNya," dia memungkasi.

* Fakta atau Hoaks? Untuk mengetahui kebenaran informasi yang beredar, silakan WhatsApp ke nomor Cek Fakta Liputan6.com 0811 9787 670 hanya dengan ketik kata kunci yang diinginkan.