Sukses

Apa Bedane Gugur Gunung Lan Sambatan Ing Gunungkidul?

Kisah mengenai tradisi gugur gunung masyarakat Gunungkidul yang ditulis dalam bahasa Jawa Ngoko Alus.

Liputan6.com, Yogyakarta- Siswa Universitas Negeri Yogyakarta (UNY) naliti bentuk komunikasi sing efektif ing tradhisi komunitas lokal. Tradisi gugur gunung utawa nggawe omah kanthi bebarengan dadi topik panaliten Basid Elmi Izzaqi lan Diah Nadiatul Jannah (Program Studi Pendidikan Ilmu Sosial) lan Wildan Fadlilah (Program Studi Ilmu Ilmu Komunikasi).

Panaliten iki paring target masyarakat Giricahyo, Purwosari, Gunungkidul. Utamane para praktisi tradhisi gugur gunung lan masyarakat umume. Dheweke pengin njelajah gugur gunung minangka wujud budaya intelektual sosial.

Miturut Basid Elmi Izzaqi, tradhisi gugur gunung uga asring diarani kerja sama. Tradisi iki sinonim karo kerja sama ing antarane anggota siji lan liyane ing masyarakat sing kaiket karo urip komunal. Gugur gunung lumebu konteks gotong-royong mbutuhake karya kasebut ditindakake dening wong akeh sing duwe sesambetan sadulur, prihatin, lan tujuan sing padha, yaiku ngrampungake pagawean bareng-bareng.

"Dadi, nalika kerja sama bebarengan ditindakake dening sawetara wong, iku ora bisa diarani gugur gunung. Mangkono uga, nalika masyarakat nindakake, ora bakal ana ikatan sedulur lan tujuan umum," kandhane Basid, Selasa (27/10/2020).

Tradisi sambatan tegese njaluk pitulung akeh saka masarakat kanggo ngewangi kulawarga sing butuh utawa lagi kena musibah, kayata duwe gawe, pindahan, utawa ndandani omah.

Wildan Fadlilah nerangake manawa adhedhasar data sing dikoleksi saka panaliten iki, yen ana wong sing arep nggawe omah, masyarakat lokal tanpa dijaluk bakal bebarengan ngrewangi.

"Fenomena kasebut nuduhake kekuwatan komunikasi non-verbal sing ditindakake dening masyarakat lokal," kandhane.

Pengamatan wiwitan nuduhake manawa komunikasi iki iso kedaden amarga duwe makna kang padha karo sing dianakake masyarakat lokal nalika nafsirake simbol (proses dekoding).

Komunikasi bisa diarani efektif yen pesen duwe pengaruh tumrap liyan padha karo sing dikarepake pengirim pesen. Butuh katrampilan enkoding (nggawe pesen) lan decoding (interpretasi pesen) sing apik.

Tradhisi gunung gugur sing ditindakake masyarakat Gunungkidul ngemot macem-macem simbol lan makna sing nuduhake efektifitas komunikasi. Proses ngetrapake gugur gunung minangka wujud kearifan lokal sing ngemot proses komunikasi lisan lan non-verbal. Iso mangerteni kepiye pola komunikasi warga saka macem-macem latar sosial melu gugur gunung kasebut.

Saksikan video pilihan berikut ini:

* Follow Official WhatsApp Channel Liputan6.com untuk mendapatkan berita-berita terkini dengan mengklik tautan ini.

2 dari 2 halaman

Apa Perbedaan Tradisi Gugur Gunung dan Sambatan di Gunungkidul?

Mahasiswa Universitas Negeri Yogyakarta (UNY) meneliti bentuk komunikasi efektif dalam tradisi masyarakat lokal. Tradisi gugur gunung atau bergotong-royong menjadi topik penelitian Basid Elmi Izzaqi dan Diah Nadiatul Jannah (prodi Pendidikan IPS) serta Wildan Fadlilah (prodi Ilmu Komunikasi).

Penelitian ini menyasar masyarakat Giricahyo, Purwosari, Gunungkidul, khususnya para pelaku tradisi gugur gunung dan masyarakat pada umumnya. Mereka ingin mendalami gugur guung sebagai bentuk budaya intelektual sosial.

Menurut Basid Elmi Izzaqi, tradisi gugur gunung juga sering disebut dengan kegiatan gotong royong. Tradisi ini identik dengan bekerja bersama antara anggota satu dengan yang lain dalam masyarakat yang diikat oleh tali persaudaraan kehidupan komunal dalam entitas ikatan sosial masyarakat.

Gugur gunung dalam konteks gotong royong mengharuskan pekerjaan itu dilakukan oleh banyak orang yang memiliki ikatan persaudaraan, kepedulian, dan persamaan tujuan, yakni menyelesaikan pekerjaan itu secara bersama-sama.

“Jadi, ketika gotong royong hanya dilakukan segelintir orang tidak bisa disebut gugur gunung, demikian pula ketika dilakukan orang banyak tetapi tidak ada ikatan persaudaraan dan persamaan tujuan,” ujarnya, Selasa (27/10/2020).

Sedangkan tradisi sambatan berarti meminta pertolongan kepada warga masyarakat yang bersifat massal untuk membantu keluarga yang sedang memiliki keperluan atau sedang terkena musibah, misal membangun, memindah, atau mmperbaiki rumah.  

Wildan Fadlilah memaparkan berdasarkan data yang dihimpun dari penelitian ini, ketika seseorang akan membangun rumah, maka warga sekitar tanpa diminta datang bergotong royong untuk ikut membangun rumah.

“Fenomena ini menunjukkan kuatnya komunikasi non-verbal yang dilaksanakan masyarakat setempat” ucapnya.

Pengamatan awal menunjukkan perilaku komunikasi ini terjadi akibat kesamaan makna yang dipegang masyarakat setempat dalam menginterpretasi sebuah simbol (proses decoding). Sebuah komunikasi dapat dikatakan efektif apabila pesan yang ditangkap oleh penerima menimbulkan efek sesuai dengan harapan pengirim pesan.

Dalam hal ini diperlukan kemampuan encoding (membuat pesan) dan decoding (memaknai pesan) yang baik.Tradisi gugur gunung yang dilaksanakan oleh masyarakat di Gunungkidul mengandung beragam simbol dan makna yang di dalamnya mencerminkan efektifitas komunikasi.

Proses pelaksanaan gugur gunung sebagai bentuk kearifan lokal yang di dalamnya mengandung proses komunikasi verbal dan non-verbal yang cukup menarik, bagaimana pola komunikasi warga dari berbagai latar belakang sosial turut ikut serta dalam gugur gunung.

* Fakta atau Hoaks? Untuk mengetahui kebenaran informasi yang beredar, silakan WhatsApp ke nomor Cek Fakta Liputan6.com 0811 9787 670 hanya dengan ketik kata kunci yang diinginkan.