Sukses

Siapa Muhyiddin Yassin yang Terpilih Jadi PM Malaysia?

Muhyiddin Yassin terpilih menjadi PM Malaysia.

Liputan6.com, Kuala Lumpur - Awal pekan ini situasi politik negeri jiran Malaysia dibuat geger dengan mundurnya Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri. Pakatan Harapan pun ditinggalkan oleh Partai Bersatu yang merupakan partai penyokong Mahathir.

Kegaduhan politik negeri jiran berakhir dengan terpilihnya Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin sebagai PM Malaysia. Muhyiddin ditunjuk langsung oleh Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah.

Siapa sebenarnya Muhyiddin Yassin? Meski namanya tak tenar seperti Anwar Ibrahim, Muhyiddin adalah pemain lama di dunia politik negeri jiran dan pernah menjadi anak buah dua PM Malaysia yang tenar: Mahathir Mohamad dan Najib Razak.

Muhyiddin pernah menjadi anak buah Najib Razak, yakni sebagai wakil perdana menteri pada 2009-2015. Waktu itu, ia masih anggota UMNO (Organisasi Nasional Melayu Bersatu).

Selama menjadi anggota UMNO, Muhyiddin pernah mengisi jabatan menteri, seperti Menteri Pertanian dan Industri Agro dan Menteri Pendidikan. Dulu ia juga pernah bekerja sebagai menteri ketika Mahathir Mohamad menjadi PM Malaysia di tahun 1990-an.

Pada 2015, Muhyiddin akhirnya dipecat oleh Najib Razak karena Muhyiddin mempertanyakan investigasi skandal korupsi 1MDB.

Usai dipecat, Muhyiddin dan Mahathir Mohamad mendirikan Partai Bersatu. Ia pun terpilih menjadi Menteri Dalam Negeri Malaysia.

Pengamat politik internasional LIPI Alfitra Salam berkata Muhyiddin merupakan sosok yang tidak kontroversial dan tenang.

"(Muhyiddin) Tidak terlalu kontroversial, dan tidak membahayakan siapa-siapa. Tenang. Meskipun dari pemikiran selama ini tidak ada yang menonjol," ujar Alfitra kepada Liputan6.com, Sabtu (29/2/2020).

Selain itu, hubungan bilateral dengan Indonesia juga diprediksi tetap baik dengan Muhyiddin sebagai PM Malaysia.

"Hati Muhyiddin dekat sama Indonesia. Sudah terbukti," ujar Alfitra.

Saksikan Video Pilihan Berikut Ini:

* Follow Official WhatsApp Channel Liputan6.com untuk mendapatkan berita-berita terkini dengan mengklik tautan ini.

2 dari 2 halaman

Terpilih Jadi PM Malaysia, Muhyiddin Yassin Akan Disumpah Besok

Muhyiddin Yassin ditunjuk menjadi Perdana Menteri Malaysia menggantikan Mahathir Mohamad. Keputusan ini dibuat oleh Raja Malaysia, Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah. 

Raja Malaysia memilih Muhyiddin sebagai perdana menteri setelah berbicara dengan para anggota parlemen Malaysia (Dewan Rakyat) pada pertengahan pekan ini. Muhyiddin yang merupakan Presiden Partai Bersatu dianggap paling layak menjadi PM karena mendapat kepercayaan mayoritas parlemen.  

"Sehubungan dengan itu, Sri Paduka Bagina telah berkenan melantik YB Tan Sri Mahiaddin (Muhyiddin) bin Md Yasin sebagai Perdana Menteri," demikian pengumuman Istana Negara Malaysia, Sabtu (29/2/2020).

Selanjutnya, Muhyiddin akan langsung disumpah menjadi perdana menteri Malaysia pada hari Minggu besok di Istana Negara Malaysia di Kuala Lumpur. Pengangkatan yang cepat ini karena Yang di-Pertuan Agong menilai kursi kepemimpinan harus segera terisi. 

"Sri Paduka Baginda bertitah bahwa proses pelantikan Perdana Menteri tidak boleh ditunda karena negara memerlukan pemerintahan demi kesejahteraan rakyat dan negara yang kita cintai bersama," jelas pihak Istana Negara. 

Berdasarkan hukum Malaysia, penunjukan perdana menteri Malaysia bisa dilakukan oleh raja. Sebab, Raja Malaysia berada di atas undang-undang. 

Muhyiddin adalah sosok yang membawa Partai Bersatu hengkang dari koalisi pemerintah Pakatan Harapan. Ia mendapat dukungan dari partai oposisi UMNO (Organisasi Nasional Melayu Bersatu) dan PAS (Partai Islam se-Malaysia).

* Fakta atau Hoaks? Untuk mengetahui kebenaran informasi yang beredar, silakan WhatsApp ke nomor Cek Fakta Liputan6.com 0811 9787 670 hanya dengan ketik kata kunci yang diinginkan.