Sukses

Dapat Gelar Datuk dari Malaysia, Jackie Chan Pakai Peci

"Jackie Chan pelakon yang banyak peminat di Malaysia dan boleh promosi Malaysia khususnya Kuala Lumpur dan memang layak."

Liputan6.com, Kuala Lumpur Malaysia tampaknya lebih tahu bagaimana menghormati warga lain demi negeri mereka terangkat di panggung internasional. Pemerintah Malaysia memberi gelar kehormatan "Datuk" pada bintang laga Hong Kong, Jackie Chan, Minggu (1/2/2015).

Kantor berita Malaysia, Bernama yang dikutip laman Malaysia Kini, Minggu, mengabarkan, "Pelakon aksi antarabangsa Jackie Chan menerima darjah kebesaran Panglima Mahkota Wilayah yang membawa gelaran Datuk."

Dikatakan, penyerahan gelar datuk berlangsung di Istana Negara, Kuala Lumpur. Acara tersebut dihadiri orang-orang terpenting Malaysia.
"Turut berangkat Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri Noorainee Abdul Rahman turut hadirm," tulis Malaysia Kini.

Dikutip The Malaysia Online, Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengatakan, alasan kenapa Jackie Chan diberi penghargaan Datuk.

"Jackie Chan pelakon yang banyak peminat di Malaysia dan boleh promosi Malaysia khususnya Kuala Lumpur dan memang layak," tulis Tengku Adnan di akun Twitter-nya yang dikutip The Malaysia Online.

Saat penyerahan gelar datuk bintang Thunderbolt dan Rumble in the Bronx itu memakai peci. Jackie Chan sudah berkarier di dunia film sejak tahun 1970-an. Selain membintangi film-film laga Hong Kong, ia juga main beberapa film Hollywood. (Ade)

* Fakta atau Hoaks? Untuk mengetahui kebenaran informasi yang beredar, silakan WhatsApp ke nomor Cek Fakta Liputan6.com 0811 9787 670 hanya dengan ketik kata kunci yang diinginkan.

Video Terkini